Recht op compensatie bij vertraging of annulering van je vlucht
Het vakantieseizoen staat weer voor de deur en er vertrekken weer steeds meer vluchten naar Rome. Helaas zorgt drukte bij de luchtvaartmaatschappijen vaak voor extra vertragingen. De vliegtuigen hebben over het algemeen meer mankementen vanwege het intensieve gebruik en het is lastiger om vervangende vliegtuigen in te huren vanwege de drukte. Waar heb je recht op als jij gedupeerd bent? Hieronder worden de regels uitgelegd!
Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een financiële compensatie. De vertraging wordt berekend door het verschil te nemen van de aankomsttijd op de boeking en het moment dat de deur open gaat op de eindbestemming. Voor vluchten naar Zuid-Europa zijn de compensatiebedragen per passagier € 250,- of € 400,-. De bedragen zijn vastgesteld in de wetgeving en gebaseerd op de vluchtafstand.
Omdat het een Europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door Europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Voorbeeld:
- Heb je met TUI vertraging op een vlucht naar Rome, dan valt deze onder de wetgeving en heb recht op een compensatie van € 250,- per passagier.
- Heb je in Zuid-Amerika een binnenlandse vlucht met een Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en mis je hierdoor je aansluitende vlucht naar Nederland? Dan heb je helaas geen recht op compensatie. De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is namelijk de schuldige en deze valt niet onder de Europese wetgeving.
Vlucht geannuleerd
Is je vlucht geannuleerd dan heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Net als bij vlucht vertraging wordt er ook bij een vlucht annulering gekeken hoeveel later je uiteindelijk op de eindbestemming bent aangekomen. Waar het bij een vlucht vertraging gaat om minimaal drie uur vertraging heb je bij een vlucht annulering al recht op compensatie bij een aankomst van meer dan twee uur later.
Hieronder een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.
- Bij een vlucht tot 1500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 250,-
- Bij een vlucht van 1500 tot 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 400,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 tot 4 uur later recht op een vergoeding van € 300,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 4 uur later recht op een vergoeding van € 600,-
Buitengewone omstandigheden
Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door te melden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Naast dat de staking van de luchtverkeersleiding een buitengewone omstandigheid kan zijn, zijn er meer situaties welke worden beoordeeld als buitengewoon. Voorbeelden zijn; zeer slecht weer met onweer, een birdstrike of bijvoorbeeld een blikseminslag. Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claimbureaus als Aviclaim.
Je hebt altijd recht op verzorging
Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent. Dit is ongeacht of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze niets aan en moet je zelf kosten maken? Je kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kan je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Belangrijk: het verkrijgen van compensatie betekent niet dat het recht op compensatie vervalt!