De Pietà van Michelangelo
De Heilige Maagd Maria, de Madonna, Onze Lieve Vrouw, de moeder van zoon Gods; aan Maria zijn vele titels verbonden, wat ook niet verwonderlijk is met zo'n beroemde zoon. Vaak volgen hierbij de associaties van puurheid, sereniteit en zoetheid, maar laten we ook niet vergeten dat Maria heel wat heeft moeten verduren tijdens haar bijzondere leven en dat haar smart vaak ondergeschikt wordt gesteld aan het lijden van haar zoon Jezus. Zeker de periode na Pasen moet bijzonder zwaar voor haar zijn geweest, dus daarom hier wat extra aandacht voor de Pietà, prachtig belichaamd door Michelangelo Buonarotti.
Als je de Sint Pieterkerk inloopt zul je eerst een paar minuten nodig hebben om te acclimatiseren en bij te komen van het wow-effect, maar zodra je weer bij zinnen bent zul je ongetwijfeld meteen aangetrokken worden door de prachtige madonnafiguur die rechts in een kapel het zware lichaam van haar overleden zoon op schoot heeft, in de kunstgeschiedenis een pietà genoemd.
Michelangelo maakte dit
Deze onweerstaanbare sculptuur werd door Michelangelo in 1498 gehouwen toen hij nog maar 23 (!) jaar oud was in opdracht van de Franse kardinaal Jean Bilhères de Lagraulas en is het enige werk ooit door hem gesigneerd. De kunstenaar, die bekend stond om zijn korte lontje en trots, zou het niet hebben kunnen verkroppen dat een aantal mensen hardop aan het bediscussiëren waren wie toch de maker zou kunnen zijn van het meestermerk. In een opwelling zou hij 's nachts daarom de kapel zijn ingeslopen en in het lint hangend over de schouders van de Maagd het volgende hebben gekerfd: MICHELANGELVS BVONAROTVS FLORENT[inus] FACIEBAT ofwel ‘Michelangelo Buonarotti uit Florence maakte dit’.
Een jonge reus
Bijzonder aan deze Madonna is niet alleen haar onberispelijke schoonheid, maar ook het feit dat ze er nog zo piepjong uitziet. Toen Jezus stierf zou zij al zeker eind vijftig geweest moeten zijn, maar Michelangelo heeft haar geschapen met een eeuwige jeugdigheid; volgens hem te danken aan het feit dat zij de enige persoon op aarde was die vrij was van de erfzonde en daarom de tand des tijds weerstond. Ook haar disproportionele grootte heeft een symbolische functie; in vergelijking met Jezus is Maria echt reusachtig om te benadrukken dat zij de moeder van de wereld is, de moeder van ons allen en dat iedereen in haar troostende schoot welkom is.
Moeder's gekkie
Hoewel Maria's linkerhand uitnodigend gebaart om samen met haar het lichaam van Christus te bewenen, wordt dit door de glazen wand die de nis van het publiek scheidt onmogelijk gemaakt. Helaas is het lijden van Maria na haar dood niet opgehouden, want zelfs haar beeltenissen zien af; in 1972 werd ze met een hamer aangevallen door een geestelijk gestoorde man die dacht dat hij de herrezen Christus was en die het beeld niet op zijn eigen moeder vond lijken. Ze is nu weer keurig gerestaureerd, maar wordt dus door het glas wel beschermd tegen God's andere kinderen.